Na een goed ontbijt zitten we weer direct na
San Pedro in de Atacama-woestijn. Richting Calama rijden we eerst op 3300 meter
hoogte, en in Calama weer op 2200 meter. Daarna, in Chiquicamata, weer naar
3000 meter. Vandaag zal ons lichaam verder kunnen acclimatiseren voor de grote
hoogtes van morgen. Het is vanochtend weer wat bewolkt, terwijl deze omgeving
erom bekendstaat altijd een strakblauwe hemel te hebben. Om te rijden (700 km)
is dat best prettig. Ten slotte zal het toch wel weer naar de 30 graden gaan.
We denken het memorial gevonden te hebben van de mijnwerkersramp van vorig
jaar, maar voor zover we het memori-bord kunnen ontcijferen, is het een herdenkingsplaats
waar executies hebben plaatsgevonden ten tijde van Pinochet.
Arica, een havenstad op zeeniveau, ligt op 18
km ten zuiden van de grens met Peru. Haar bijnaam is ‘de stad van de eeuwige
lente’. Arica heeft een oud treinstation, en een museum met mummies. Maar: die
mogen in Chili niet meer getoond worden.
Mensen kunnen de langere periode van ijle
lucht aanvoelen, en daardoor problemen krijgen met hoofdpijn en misselijkheid.
Maar ook de auto’s reageren erop. Boven 1500 meter loopt het vermogen terug, en
het stationaire toerental neemt af. Wegens de ijlere lucht wordt het
benzinemengsel rijker, en is het benzine-luchtmengsel niet meer optimaal. Dit
mengsel stellen we niet bij, omdat we even later weer sterk dalen, en het
vermogen weer terug komt. Wel bijzonder om dit mee te maken.
Onderweg zien we diverse windhozen, waarvan er
eentje bijna Arend’s auto meeneemt. We eten in een plaatselijk restaurant, en
krijgen echt porties voor mijnwerkers. Samen met de drankjes betalen we ieder
5000 pesos (ongeveer 7,50 euro). Daarna een prachtig afdaling van ongeveer 700
meter in een keer. We zien nog net een mooie zonsondergang in Arica aan de zee.
Geachte Riki en Jan van Boheemen,
BeantwoordenVerwijderenIs dat niet hoog? 3300 m, 2200 m, 3000 m,700 km,
1500 m en 30 graden. Dat broodje op de foto lijkt mij best lekker. En, is Arend's auto nog vanzelf weggevlogen? (:
Femke