We verlaten Nasca
via de noordkant en rijden door het gebied waar de beroemde Nacalijnen liggen.
Dit zijn geogliven; tekeningen in het zand van de pampa’s van Jumana en Nasca.
De tientallen figuren van dieren, honderden geometrische vormen en duizenden
lijnen zijn in het woestijnzand van de hoogvlakte van Peru lang bewaard
gebleven. Deze hoogvlakte is een van de droogste gebieden op aarden en bijna
altijd windstil. De temperatuur is gemiddeld 25 gr. Definitief bewijs voor hoe
en met welk doel de figuren zijn gemaakt is echter nooit gevonden. We stoppen
bij een berg en gaan kijken of we de lijnen van hieruit kunnen waarnemen. Maar
we komen allemaal tot de conclusie dat je vanuit een vliegtuig een beter zicht
hierop zou hebben. Door de droge woestijnvlakten vervolgen we onze weg. Het is
een grote zandbak. Later komen we door gedeeltes waar katoen wordt verbouwd en
palntges zijn van cactussen, paprika’s, asperges en druiven. Deze zijn allemaal
voorzien met irrigatiesystemen,reeds door de Inka’s aangelegd. Om deze plantages
zien we soms dorpjes van sobere hutjes, we begrijpen niet dat mensen hierin
kunnen wonen. Na Pisco loopt de route langs de kust tot Lima. Het verkeer wordt
druk en de tjuktjuks worden weer telrijker. Goed opletten want ze schieten alle
kanten om je heen. Het zijn 3-wielige motorvoertuigen die zich overal rap
doorheen werken en ideaal zijn voor personen en goedenvervoer in dit soort
plaatsen met vaak smalle straatjes. Door de warmte van het land en de koelte
van de zee rijden we de laatste 200 km door nevelvlagen naar Lima. Door de
periaanse automobielclub worden we opgevangen en krijgen we politieescorte naar
het hotel. Dit is weer een belevenis. En alle respect voor de motoragenten die
zich kriskras door het verkeer begeven. Om 19.30 uur bij aankomst in het hotel
is Jan echt niet lekker en duikt gelijk zijn bed in.
hoi
BeantwoordenVerwijderenal dat zand bij elkaar is mooi he.