zondag 1 januari 2012

Dag 25

Oudejaarsdag, 31 december. We hebben een dagexcursie naar Machu Pichu. Deze Inca-stad betekent letterlijk: ‘oude man hoogte’ in de Indiaanse taal Quechua. We gaan naar het treinstation van Urubambu, met de trein naar Aguas Calientes. We zien de Inca-brug. Daarna gaan we met de bus naar Machu Pichu.

In 1912 werd niet ver van Cuzco deze Inca-stad ontdekt. Hier is veel van de Inca-beschaving intact gebleven, doordat de Spanjaarden de stad nooit ontdekt hebben. De stad, gelegen op 2438 m hoog, is gelegen tussen steile bergen. De Inca’s konden in enkele dagen, via een steil pad, deze hoogte bereiken (te voet). Er verbleven vaak edelen, en het werd als buitenverblijf van koningen gebruikt. In totaal konden er ongeveer 700 mensen verblijven. Toen de Spanjaarden de Inca’s versloegen, stopte de trek en raakte de stad verlaten. Nu komen er zo’n 400.000 bezoekers per jaar naar dit Unesco-werelderfgoed kijken. Onze gids vertelt veel over Condor (staat voor heelal), Puma (staat voor wereld), en Slang (staat voor onderwereld). Het kruis dat in veel religies voorkomt, heeft altijd een centrum. Dit centrum betekent: energie. Ook gaven de Inca’s al met een steen de vier windrichtingen aan. Zoals de stenen in verband liggen met elkaar, is het heel bijzonder dat in dit aardbevinggevoelige gebied deze muren zijn blijven staan. Verder begrijpt men nog steeds niet hoe in die tijd de zware stenen verplaatst zijn, en zo mooi passend bewerkt zijn. Als we daar zo rondlopen, krijgen we veel respect voor de Inca-cultuur, die in die tijd tot stand is gekomen. Verder is er nog weinig bekend, op een paar gevonden werktuigen na, en de mummies zijn overgebracht naar Amerika.
Om half 11 hebben we een oudejaarsdiner. Maar op de terugweg naar ons hotel zitten we in de trein als het nieuwjaar is in Nederland. Er wordt gebeld en er worden sms’jes verstuurd (waarvan later blijkt dat er een pas ’s ochtends om 4 uur aankwam – sorry Leen en Cilia!). Tijdens het oudejaarsdiner ’s avonds wordt er om 23.45 gedanst om de apu’s (berggoden) goed van zin de laten zijn, en het nieuwe jaar goed in te kunnen gaan. We worden uitgenodigd om mee te dansen met deze gemaskerde figuren. Om middernacht toasten we op het nieuwe jaar, en daarna wordt er nog gedanst op de muziek (tot in de kleine uurtjes).